Data-driven marketing
In mijn vorige blog liet ik het woord vallen: Data-driven marketing. Mocht je de vorige blog niet gelezen hebben, maar het wel interessant lijken dat kun je die hier vinden: https://www.nianconsultancy.nl/het-schrijven-van-een-seo-proof-blog/. Maar wat houdt Data-driven marketing precies in? En wat kun je er mee? Naar mijn mening is het de key tot succes. Er worden door grote maar ook kleien bedrijven duizenden euro’s gestoken in marketing en promotie. Maar het echte resultaat blijft achter. Zonde vind ik dat! Wanneer je geld investeert in jouw onderneming wil je ook een bepaalde garantie hebben dat de investering jou ook weer wat oplevert. Marketing acties en campagnes worden vaak vanuit losse flodders naar de doelgroep gezonden. Maar heeft dit wel het juiste effect?
Door Data-driven marketing te gebruiken ga je eerst een stap terug. Je kijkt eerst naar de data die je al hebt over jouw doelgroep. Welke zoekwoorden gebruikt jouw doelgroep? Vanuit welke kanalen komt jouw doelgroep op jouw website? Hoe zijn de kanalen ingericht? De data die jij achter je website en socials hebt geven veel informatie die jij kan gebruiken bij het opzetten en implementeren van jouw nieuwe marketing plan. Je achterhaalt op die manier de behoefte van jouw doelgroep en kan hier heel makkelijk op inspelen. Zo promoot je niet met losse flodders, maar zet jij jouw marketing zo efficiënt mogelijk in en investeer je alleen in de kanalen en marketing acties die daadwerkelijk voor jou het verschil maken.
Blijf in beweging
De Data-driven marketing is een proces. De eerste stap is het uitlezen van jouw verzamelde data. Dit kan door middel van jouw socials. Instagram, Facebook en LinkedIn, bijvoorbeeld, hebben allemaal een statistieken pagina waaruit jij kan uitlezen welke uitingen het meest gewaardeerd worden door jouw doelgroep. Mailchimp is een mooi voorbeeld voor e-mailmarketing. Na het verzenden van jouw e-mail kun je uitlezen wat wel en wat niet bevalt bij jouw doelgroep. Klinkt jouw doelgroep bijvoorbeeld door naar de website of naar een video?
Vervolgens de real-deal: analytics en google search console. Uiteindelijk wil je meer traffic naar jouw website generen en wil je dat een potentiële klant jouw contact pagina invult. Je wilt weten waar je potentiële klant op blijft hangen om zo de knoppen extra bij te draaien en jouw klantreis te optimaliseren. Vanuit de Data-driven marketing kan je precies zien welke zoekwoorden je het beste kan gebruiken, welke kanalen je het beste kunt inzetten en welke content het meest oplevert. Uiteindelijk wil je natuurlijk van jouw potentiële klant jouw echte klant maken. Jouw marketing acties sluiten op die manier aan bij het gedrag van de doelgroep.
Mocht je nog niet zo veel data hebben, dan ga ik meestal eerst aan de slag met het opzetten van een aantal kleine campagnes om die te testen bij jouw doelgroep. Aan de hand daarvan kan je data verzamelen en dit optimaliseren. Ook door middel van video’s, blogs en SEO optimalisatie kan je voor meer traffic en daardoor data zorgen.
Mocht je na de blog denken, super interessant maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen of wat de eerste stappen zijn die jij zelf kunt uitvoeren, schroom dan zeker niet om mij een berichtje te sturen en om hulp te vragen: https://www.nianconsultancy.nl/contact/