Het schrijven van een SEO-proof blog

Data driven marketing

De afgelopen week ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in SEO en analytics. Dit komt doordat ik mijn module aan het aanscherpen ben door middel van Data-driven marketing. Dit doe ik voornamelijk voor MKB bedrijven. Veel MKB bedrijven zijn nog niet up-to-date met de digitalisatie van tegenwoordig. Er wordt vaak gedacht: “ Het gaat toch goed zo, wat zou ik dan moeten veranderen?”. Maar juist in een tijd van digitaliseren is het gevaarlijk om niet mee te ontwikkelen.

In de marketing wordt je doodgegooid met termen waarvan je denkt: Wat houdt dat eigenlijk in? Met Data-driven marketing bedoel ik dat je eerst kijkt naar de SEO en analytics om feitelijk te achterhalen waar jouw doelgroep op zoekt of hoe jouw doelgroep bij jou terecht komt. Dit is een vorm van bewijs waardoor je geen losse flodders schiet maar daadwerkelijk bij jouw doelgroep terecht komt. Data-driven marketing is een proces. Je zet de eerste campagnes op en schaaft die steeds meer bij tot je op een efficiënte manier je doelgroep bereikt. Door de data achter je website en social media kan je precies zien wat de doelgroep aanspreekt, waar de doelgroep op zoekt, wanneer de doelgroep online is en hoe je de doelgroep kunt triggeren.

Een vorm van het krijgen van verkeer naar jouw website is door middel van een Blog. En dan niet zomaar een blog maar een blog dat SEO proof is. Zodat jouw blog ook bij jouw doelgroep komt en waardoor jouw doelgroep weer in aanraking komt met jou.

 Welke stappen neem je voor een SEO proof blog?

Vraag jezelf eerst af waar wil je op gevonden worden? Wat zijn de termen waarmee jij je kan profileren? Begin met een titel met waar jouw zoekwoord in voor komt. Zorg voor verschillende subtitels die doorpakken op jouw titel. Denk aan: Hoe schrijf je een SEO proof blog met als subtitels: Wat betekend SEO proof? En welke stappen moet ik nemen om een SEO proof blog te schrijven? Je kan je SEO zelf ook optimaliseren door via Google Search Console te kijken op welke zoekwoorden je gevonden wordt. Die zoekwoorden kan je weer inzetten in jouw blog om zo voor nog meer verkeer te zorgen naar jouw website. Sta je aan het begin van jouw onderneming, dan is het handig om eerst te testen via verschillende kanalen om zo data te verzamelen voor jouw website.

Zorg voor een goede frequentie van jouw zoekwoord

De volgende stap is het regelmatig laten terug komen van jouw zoekwoord. Zorg ervoor dat dit wel subtiel gedaan wordt. Het leest namelijk best raar wanneer je iedere keer begint met jouw zoekwoord. Er worden verschillende percentages gegeven over hoe vaak een zoekwoord terug moet komen. Zorg er voor dat je onder de 4% blijft van jouw zoekwoord frequentie. Dit houdt in dat je bijhoudt hoeveel woorden je gebruikt in jouw blog en van het totaal aantal woorden, mag minder dan 4 % jouw zoekwoord bevatten. Naast de hands-on tips over het schrijven van een SEO-proof blog, is de beste tip die ik je kan meegeven: Blijf lekker jezelf. Ik heb een bepaalde manier van schrijven, waarin mensen mij herkennen. Als ik op een hele informatieve manier ga schrijven, zal ik lezers verliezen. 

Nog twee tipjes van de sluier: zorg voor interne linkbuiling. Dit betekend dat je vanuit de blog door kunt klikken naar andere pagina’s op jouw website. Ten tweede zorg ervoor dat in de URL van jouw blog ook het zoekwoord naar voren komt.

Blijf jezelf

Juist in de digitale wereld van tegenwoordig is het heel belangrijk om jezelf te onderscheiden en dat doe je door jezelf te blijven. Mensen doen zaken met mensen en kijken naast wat je kan ook wie je bent.

Hopelijk heb jij als lezer hier meer aangehad! Mocht je nog vragen hebben over het schrijven van een SEO-proof blog of over hoe jij een data-driven marketing campagne op kan zetten, schroom niet om me een berichtje te sturen naar nianconsultancy@outlook.com of via de contact site: https://www.nianconsultancy.nl/contact/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *