Efficiënte inzetten van het marketingbudget

Marketingbudget efficiënt inzetten

Hoe zorg je er voor dat jij jouw marketingbudget zo efficiënt mogelijk inzet? In mijn vorige blogs heb ik het gehad over SEO en analytics. In de blog over analytics gaf ik een tipje van de sluier over hoe jij data-driven marketing op de juiste manier kunt inzetten: https://www.nianconsultancy.nl/category/data-driven-marketing/. Maar wat als je de eerste stappen hebt gevolgd? Waar moet je daarna opletten? Zoals ik al aangaf is data-driven marketing een proces. In deze blog vertel ik meer over het efficiënt inzetten van marketingbudget.

Naamsbekendheid opbouwen met een marketingbudget

Nadat je je verdiept in hebt in de kunnen van analystics, google search console en de statistieken van jouw socials platformen ga je de data structuren. Je gaat dit als het waren funnelen. Eerst stel je jezelf de vraag: Wat is mijn doel? Waar wil je de data voor gebruiken? Wil je meer bezoeken op jouw website? Wil je meer conversie? Of wil je een meer naamsbekendheid opbouwen? Jouw doel hangt af van welk proces je gaat optimaliseren en hoe je het marketingbudget in gaat zetten. Als je meer naamsbekendheid wil, dan kijk in analytics naar hoe bezoekers op jouw website komen. Je kijkt via welke kanalen dit gebeurd en via welke kanalen dit het meest gebeurd. Op die manier weet je dat je meer kan investeren in die specifieke kanalen en kanalen die jouw het minst qua bezoeken oplevert, kun je schappen zodat je jouw marketingbudget goed inzet.

Meer conversie door een klein marketingbudget

Een ander doel dat je kunt stellen is bijvoorbeeld meer conversie. Als je voor meer conversie gaat, kun je naar een ander tabel kijken in google analytics. Die tabel of kolom heet letterlijk conversie. Je ziet bij analytics gelijk via welke kanalen jij het meeste conversie haalt. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de drie kanalen die voor de meeste conversie zorgt meer te investeren en de andere kanalen te laten schieten. Het gaat erom dat je efficiënt omgaat met jouw marketing budget. Waarom zou je euro’s investeren in iets waar je het minimale uithaalt? Je kan die extra euro’s beter stoppen in de kanalen waar je juist meer uithaalt.

Structureren van data

Na het stellen van jouw doel kun je jouw data structureren. Je kan hier voor jezelf een rapport van maken met de belangrijkste data. Je kijkt bijvoorbeeld waar jouw doelgroep vandaan komt. Als je ziet dat er in het noorden van Nederland meer conversie is dan in het zuiden dan kun je beter targetten op het noorden van Nederland. Zodat je nog meer conversie haalt uit jouw marketingbudget. Dit doe je met alle gegevens die belangrijk zijn, zo kijk je naar de interesses, het gedrag, demografie, technologie, de zoekopdrachten en alles wat waardevolle informatie biedt voor jou. Als 90% van jouw doelgroep via de telefoon jouw website bekijkt, is het goed om te kijken of jouw website wel mobiel vriendelijk is. Je begint met het funnelen van de data. Waar komt alle data vandaan en hoe is het gedrag op de website? Als je ziet dat een bepaalde kanaal voor veel website bezoeken zorgt, dan kun je er voor zorgen om meer op dat kanaal aanwezig te zijn. Het gaat erom dat je investeert op de juiste manier. Hoe zonde is het wel niet als je jouw marketingbudget investeert, maar je krijgt er niks voor terug?

De eerste stappen hier naar toe is het duidelijk structureren van de data die je hebt. Mocht je nog niet zo veel data hebben dan kun je altijd kleine test doen met de socials of met google ads, die voor meer data zorgen. Mocht je over het structuren van data en het doelen stellen meer vragen hebben, dan kun je altijd even contact opnemen: https://www.nianconsultancy.nl/contact/. Dan zorgen we er samen voor dat jij jouw marketingbudget efficiënt inzet.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *