Zeëen van tijd. Wat nu?
Alles is weg, opdrachten weg, samenwerkingen weg, gasten doekjes…. Weg.
Het is een beetje een gekke tijd. Veel ondernemers, ik zelf ook, verliezen hun opdrachten. De opdrachten worden of geheel geannuleerd of vooruit geschoven. Aan de ene kant fijn dat het vooruit geschoven wordt, maar aan de andere kant heb je daar als ondernemer op dit moment vrij weinig aan.
Gelukkig had ik nog een opdracht staan, wat wel door kan gaan. Maar er valt opeens heel veel weg. Wat ik helemaal gek vind, is dat ik drukker dan ooit ben! De komende twee weken zitten helemaal vol met van alles en nog wat. Ik heb geen afspraken, geen directe nieuwe opdrachten, maar werk van 09:00 tot 23:00 elke dag!
Ik ben in de periode van “isolatie” terug gegaan naar de teken tafel. Zowel voor Stadsondernemer, SpareSpace als voor NianConsultancy. Welke strategieën hanteer ik nu? Wat heb ik altijd anders willen doen? Waar had ik normaal nooit tijd voor? Dat pak ik juist nu aan. Er zijn twee nieuwe samenwerkingen uitgekomen die allebei in mijn straatje vallen. Super leuk! Ieder heeft zijn eigen netwerk en wie weet kan er zo wat in beweging worden gezet. Ik heb mijn strategie opnieuw vormgegeven, geleerd hoe ik in WordPress mijn eigen website kan onderhouden, SEO scan gedaan en dit toegepast op mijn webiste, Indesign aangeleerd, video’s gaan editen, bloggen gaan schrijven. Alles waar ik eerst geen tijd voor had omdat ik van afspraak naar afspraak vloog, heb ik nu rustig de tijd voor.
Mijn doel is om alles voor de zomer, 1 juni, te hebben staan. De nieuwe strategie van SpareSpace en alles eromheen. De nieuwe online strategie en content strategie van Stadsondernemer en een nieuwe sales strategie en uitwerkingen voor NianConsultancy. Juist in een periode van isolatie is het mooi om aan je eigen dingen te werken. Je wordt vaak meegesleurd met de hedendaagse bezigheden, maar af en toe even stil staan en niet in je bedrijf werken maar aan je bedrijf kan zo waardevol zijn.
Stiekem probeer ik al wat nieuwe contacten te leggen met andere bedrijven. Ik hoef niet perse nu iets van ze te hebben, zolang ze maar weten dat ik er ben en wat ik doe. Sales is totaal niet mijn ding. Ik vind het opdringerig, ver van mijn bed show en onpersoonlijk. Maar sales is een heel breed begrip. Ik leg liever een connectie, leer de ander beter kennen en het bedrijf en vul de behoefte in. Maar koude acquisitie zou ik nooit doen, het past simpel weg niet bij mij.
Een mooie tijd om te bouwen aan je bedrijf. Om juist aandacht te geven aan de dingen waar je geen tijd of energie voor had.
Tip voor de ondernemer: Kijk naar de dingen die wel kunnen. Sta positief in het leven. Het komt goed.